به سفیر اتحادشوروی
خلیل وداد خلیل وداد

مربوط بند 33 پروتوکول شماره 187

اشد محرم

پیوست شماره 2

فوق العاده

 

کابل

کاپی به: هاوانا–  سفیر اتحادشوروی (برای آگاهی)

ببرک کارمل را ملاقات نموده و با اتکأ به دستور ما، مطالب آتی را به آگاهی اش برسانید.

ما میخواهیم رهبری ج.د.ا. را در جریانِ پیامِ ف. کاسترو به ما قرار دهیم.

با ابراز نگرانی از وضع مناسبات بین المللی و تشنجاتی که در نتیجهء توطئه های نیروهای امپریالیستی پیرامون افغانستان بمیان آمده اند، ف. کاسترو میخواهد نظر ما در مورد امکان ابتکار کوبا بحیث رئیس جنبش عدم انسلاک را برای همکاری در حل سیاسی افغانستان بداند. برای این مقصود، به نظر کاسترو، کوبا میتواند با موافقت حکومت ج.د.ا. هیأت حسن نیت را جهت سازماندهی مذاکرات میان ج.د.ا. و پاکستان به کابل و سپس به اسلام آباد که بعداً به آن کشورهای دیگر نیز جلب شوند،  بفرستد. او همچنان تصور مینماید که کوبا را در این امر کشورهای دیگر جنبش عدم انسلاک نیز میتوانند کمک کنند.

ما فکر میکنیم که پیشنهاد مطروحهء کاسترو قابل توجه است. پر واضح است که درحال حاضر مشکل است گفت، چه زمانی اندیشهء حل و فصل سیاسی به واقعیت تبدیل خواهد شد، مگر نباید آنرا به سادگی به خرید نیروهای امپریالیستی و غیره نیروهای ارتجاعی داد. برعکس این اندیشه را باید با جدیت برای مطالب مورد علاقهء خویش استفاده نمود. این امر چنانکه رفقای افغانی ما در نمونهء پلان باصطلاح انگلیسی آن میدانند، از آنجهت مهم است که در حال کنونی تلاشهایی برای تغییر مسیر حل و فصل سیاسی برضد ج.د.ا. و اتحادشوروی جریان دارد.

با ارزیابی مثبت ابتکار ف. کاسترو در اصول، البته ما در پاسخ خویش به او به این موضوع تأکید نمودیم که همهء این مسایل را باید از آغاز با رهبری ج.د.ا. به مشوره گذاشته و آنرا دقیقاً تنظیم نمود.

همزمان ما به ف. کاسترو خاطرنشان ساختیم که مسألهء کمک حسن نیت را بجز از کوبا کشورهای دیگر جنبش عدم میتوانند در آینده متناسب به اوضاع بررسی نمایند؛ اما فعلاً این مسأله را باید کنار گذاشت.

ما با در جریان گذاشتن ب. کارمل از محتوای پیام ما به ف. کاسترو میخواهیم، نظر رهبری ج.د.ا. را در اینمورد بدانیم تا  با درنظر داشت نظریات دوستان افغانی مذاکرات ما را با رفقای کوبایی به منظور طرح اقدامات آتی ج.د.ا.، اتحادشوروی و کوبا ادامه دهیم. اگر این مسأله انکشاف یابد، در آنصورت ما نظریات خویش را در خصوص اینکه رفقای کوبایی بر کدام شالوده یی این کار را پیش ببرند، مفصلاً با رفیق کارمل مشوره خواهیم نمود.

از کارکردهای خویش تلگرافی اطلاع دهید.

22-ز.اِم.

پ.اِ.و.چ.


October 3rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی